Túrázás a rilai 7 tó körül Bulgáriában

 United-Kingdom-icon In English – Memories of a Travel Addict Chick: Hiking the Seven Rila Lakes – a crazy drive from Sunny Beach, Bulgaria

“Csak egyszer élsz, de ha jól csinálod, egyszer elég is.” A színésznő Mae West bölcs szavai. Jól csinálod? En igyekszem!
Az őrült tervem számokban: 860 kilométert vezetni a Napospartról és vissza (összesen 11 óra), 8 kilométer túrázás (kb. 5 óra felfelé és lefelé a Rila-hegységben), megnézni a rilai 7 tavat, 2-3 hétig terveztem, 1,5 nap alatt csináltam meg… Minden lehetséges, ha akarja az ember!

Itt van az eredmény:
Rila Lakes_139

Rila Lakes_031

Rila Lakes_164

Mi is az a rilai 7 tó ?
A rilai 7 tó a Rila-hegységben kis gleccser tavak csoportja (augusztusban még havat is láttam). A tavak kis patakokkal és vízesésekkel kapcsolódnak egymáshoz.
A rájuk legjellemzöbb tulajdonságokról kapták a nevüket. Az Alsó-tóval (Lower Lake) kezdődik (a legalacsonyabban helyezkedik el), majd jön a Hal (Fish Lake) (a legsekélyebb), a Lóhere (Trefoil) (szabálytalan alakja van), az Iker (Twin) majdnem két kisebb tóra oszlik. A Vese (Kidney) (a kedvencem), úgy néz ki, mint egy vese 🙂
A Szem (Eye) (a második kedvencem), melyet ovális alakja miatt neveztek igy, Bulgária egyik legmélyebb tava, kb. 37 m. És a 7-ik a Csepp (Tear) (a legmagasabban helyezkedik el), melyet tiszta vízéről neveztek igy.
Rila Lakes_157

A TAVAK
7 Csepp 2,535 m
6 Szem 2,440 m
5 Vese 2,282 m
4 Iker 2,243 m
3 Lóhere 2,216 m
2 Hal  2,184 m
1 Alsó-tó 2,095 m

Információ mennyit is kell gyalogolni:
Rila felvonó állomás => Vese – 2,50 km
Vese => Szem – 0,55 km
Szem => Csepp (csúcs) – 0,66 km
Csepp => Hét tó kunyhó (Cedemte Ezera) – 3 km
Hét tó kunyhó => Rila felvonó állomás – 1,80 km
Teljes távolság: 8,45 km
map 1

Hogy is csináltam?
Nem volt olyan könnyü megtervezni, arra gondoltam, hogy, ha hétfőn 19.00-kor munka után elindulok, akkor éjfél után érkeznék oda. Hmmm, egy másik tervre van szükség. Így inkább fél napot dolgoztam a legutóbbi szabadnapomon és már délután 16.00-kor elindulhattam.
Rila Lakes_003
22.00-körül érkeztem Sapareva Banya-ba (soha nem hallottak róla, igaz?). Első – és hála Istennek egyetlen – izgalom: nem találtam a Google térképen a szállodát. Semmi. Istenem, hogyan fogom megtalálni. Itt senki nem beszél angolul, megpróbálom a jelnyelvet. “Dobro utro … Yo, reservation, hotel, HELP, HILFE, where, blagodarja …” Egy benzinkútnál egy ott dolgozó férfi olyan kedves volt, hogy felhívta a vendégházat és a tulajdonos lejött, hogy megmutassa az utat. Rendes emberek is vannak Bulgáriában.

Olvastam, hogy hosszú a sor felvonónál, ezért másnap korán elindultam és 8.30 előtt Panachiste-ben voltam, ahonnan a felvonó indul.
Rila Lakes_021

Rila Lakes_028Ilyen korán a sor egyáltalán nem hosszú, tehát nem kell már orákkal elöbb ott lenni, hogy az elsővel fel tudjanak menni. A felvonó 2,5 km hosszu, a levegő már friss 2,100 m-en, ahonnan a túra kezdödik.
Rila Lakes_034

Rila Lakes_035

Rila Lakes_041
Követtem a tömeget (utolag ugy gondolom jobb volt igy). Kétszer haltam meg a fáradtságtol csak az első 30 percben.
Rila Lakes_038

És átkoztam azokat a beszámolókat, amelyek “közepes nehézségü túrának” írták le. Oh, nem, SEMMIKÉPPEN sem!!! Fel akartam adni, de arra gondoltam, ‘na legalább a Veséig megcsinálom, még ha a 7-ik tóig nem is megy’ … Nem, nem adom fel! Ezután könnyebbé vált.
Rila Lakes_071

Rila Lakes_215

A Veséig az út igy nézett ki:
Az Alsó-tó,
Rila Lakes_052

a Hal tónál a Fehér Testvérek táncoltak (egy a vallási csoport, akik augusztusban kb egy hónapig fehér ruhában körökben táncolnak).
Rila Lakes_051

Rila Lakes_066c

A Lóhere,
Rila Lakes_056

az Iker
Rila Lakes_155

és végül a Vese.
Rila Lakes_087

Rila Lakes_096

Rila Lakes_114

A Vesétöl a Cseppig, a legmagasabb tóig: GYILKOS! Határozottan és biztosan állithatom, hogy nem “közepes nehézsegü túra”.
Rila Lakes_092

Rila Lakes_069

Rila Lakes_116

Rila Lakes_104

Felfelé menve elhaladunk a Szem mellett
Rila Lakes_137

Rila Lakes_127

és kb. 1 óra alatt elérhetjük a legmagasabb tavat, a Cseppet (2,535 m).
Rila Lakes_159 Ami a végén vár Onökre, HIHETETLEN. …
Rila Lakes_151

Rila Lakes_142

Rila Lakes_148
OK, na most mi a következő lépés, hogy megyek vissza? Ugyanazon az uton amin jöttem? IGEN 😦
Újra lejutottam a Veséhez és itt kétfelé ágazik az ut, arra amerröl jöttem és egy másik utra, ahol a Fehér Testvérek táncoltak. Azt olvastam, hogy az utóbbi festőibb. Ez nem igaz, nem csak hogy nem festöibb, de sokkal nehezebb! Átkoztam magam, hogy nem ugyanarra mentem, ahogy ide jöttem. Nem adott többet és biztos vagyok benne, hogy ha ezen az uton jöttem volna fel, feladtam volna. Kövek, sziklák, kicsi utak, amelyeket nehezen lehet követni, bokrok …
Rila Lakes_186

Rila Lakes_197

Rila Lakes_184Többször majdnem elestem (a lábaim kezdték felmondani a szolgálatot, a kifuladás határán voltam). A táj szép, de nem szebb, mint a másik oldalon és őszintén, amikor láttam messziröl a felvonót, csak az volt a célom, hogy elérjem, nem érdekelt a táj.
Rila Lakes_203

Végül elértem a felvonót 14.30 körül (Kb 5,5 órát vett igénybe).
Rila Lakes_204A lifttel lefelé menve csak bámultam ki a fejemböl, nagyon fáradt voltam.
Rila Lakes_208Na és akkor most vissza kellett vezetnem Napospartra, 430 km, 6 óra volt oda az ut, vissza “csak 5 óra”. A nap végén hívtam Anyukám, aki aggódott , hogy képes leszek-e megtenni ezt az utat: “De ilyen sokáig vezetsz? Ez őrült “… “És 8 kilométeres túra? Vikiii, de Te soha nem turázol… “” És hogyan fogsz visszavezetni a túrázás után? Rendszeresen meg kell állni az autópályán … ” Nos, az anyák már csak ilyenek…

A történet röviden
Ez egy NEHEZ TURA! Jó sport / túracipő szukséges. Vannak, akik szandálban mentek. Ezek normálisak?
Az időjárás gyorsan változik azt olvastam, augusztus 1-jén egész nap meleg volt, pólóban mentem, a pulcsim a hátizsákomon volt. De a felvonón 20 percig ülve szeles az idö, vigyenek magukkal egy pulóvert.
Vigyenek elég ételt és vizet, sehol nem lehet venni semmit.
A lift nyáron 8: 30-18: 30 között működik, kora reggel menjenek inkább, a táj sokkal gyönyörű bb reggeli fényben.
Két Panachiste van Sapareva banyánál (nem tudom hogyan), követtem a GPS-t, ne tegyék, kövessék a jeleket. A táblak szerint 10 km-re van Sapareva Banyatol (az interneten azt olvastam 2,5 km … hmmm)
Sok turista túrázik itt (főleg dél körül van nagy tömeg :)), biztonságos, nem fognak elveszni, az utak jól kitaposottak, többnyire bolgárokkal találkoztam, mindenki tudott angolul, kérdezték tőlem honnan jöttem, hogy jöttem ide … stb. Nagyon kedvesek és kíváncsiak voltak és megdöbbentek a tervemen 🙂 Néhány német szót hallottam … meg szép, osztrákok 🙂
Rila Lakes_098

Konkluzio

Érdemes volt elmenni? Számomra igen, kihivás elé állitottam önmagam (az élet kihívások nélkül unalmas) és teljesitettem, sikerült, büszke vagyok magamra.
Újra megcsinálnám? Nem, egy életre szóló élmény volt és egyszer elég is volt egy egész életre.
Hál Isten nincs izomlázam, nem olyan mint a Szamária szurdok megmászása után, hogy alig tudtam járni 🙂
Nagyon boldog vagyok, hogy láttam a rilai 7 tavat 🙂
Vicky

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

